De technische competenties van projectleiders in de kerncentrales van Engie zijn fenomenaal. Minstens even belangrijk is dat ze goed samenwerken, conflicten oplossen, omgaan met stress, zich aanpassen … “We merken nu al dat de ontwikkeling van soft skills veel kan bijbrengen aan de organisatie”, zegt Grégory Casale, Chief HR Officer van de Business Unit Nuclear.
Dat zijn gedragscompetenties die in onze Belgische kerncentrales nodig zijn om goed en vooral heel veilig te werken. Nu, met de ontmanteling van vijf kerncentrales aan de horizon, projectwerk in belang zal toenemen, worden deze ‘soft skills’ nog meer een onderscheidende factor voor succes. Daarom is het leeraanbod in de kerncentrales uitgebreid en worden die skills belangrijker in de ontwikkelingstrajecten.
Voor de soft skills-opleiding in het Projectmanagement-traject van de Business Unit Nuclear van ENGIE werd gekozen voor een spelformule. Volgens Pascal Vanden Bossche, Projectcoach bij Propellor, biedt die veel voordelen: “Tijdens een spel houd je mensen een spiegel voor. Ze vallen automatisch in hun ‘typisch gedrag’ en kunnen daar achteraf veel uit leren. In het ‘echte’ leven zullen ze bepaalde reflexen zowel bij zichzelf als anderen daarna makkelijker herkennen én bijsturen.”
Een aantal zaken vielen Pascal op tijdens de training: “De technische competenties in de kerncentrales zijn fenomenaal. In het spel was dat soms een valkuil: we gaven de deelnemers ieder apart specificaties voor een project, die soms tegenstrijdig waren. En dan zie je dat, bij het eerste ‘projectoverleg’, er vaak meteen naar een technische oplossing wordt gezocht, zonder die specificaties vooraf grondig te bespreken om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit. Wat uiteraard niet meteen het beste resultaat oplevert.”
“Ook de absolute prioriteit voor nucleaire veiligheid in de kerncentrales speelt mee. Die vereist een rigoureuze uitvoering van procedures. Met de ontmanteling die eraan komt, en het vele projectwerk dat daarmee gepaard zal gaan, wordt het challengen van oplossingen en van elkaar echter belangrijker. Mensen zullen de discussie moeten aangaan en feedback geven. Zo’n teamspel helpt om dat duidelijk te maken.”
“We merken nu al dat de ontwikkeling van soft skills veel kan bijbrengen aan onze organisatie. We willen ze ontwikkelen tot échte ‘power skills’ die ons nucleair professionalisme en ons succes ondersteunen,” besluit Grégory Casale, Chief HR Officer van BU NUC.
Dit traject realiseerden we in samenwerking met NCOI Learning, een strategische partner voor leertrajecten in grote organisaties.